Tretie miesto v kategórii Dakar Classic

Úspešné účinkovanie a celkové tretie miesto z populárnej Dakar Classic putuje zo Saudskej Arábie na Slovensko

   AL HOFUF, SAUDSKÁ ARÁBIA – Úspešné účinkovanie a celkové tretie miesto z populárnej Dakar Classic putuje zo Saudskej Arábie na Slovensko.   

Od nového roku sledujeme z napätím vývoj 45. ročníka Rely Dakar. Dnes tí najlepší dorazia po viac ako 8 000 kilometroch do cieľa v Dammame.

Už v sobotu sme však spoznali mená tých, ktorí úspešne absolvovali kategóriu Classic. V nej sme počas uplynulých 16 dní sledovali posádku Tatry Puma. V zložení pilot Radovan Kazarka, navigátor Josef Kalina a palubný mechanik Pavol Zachar sa počas celej súťaže držala na výbornom treťom mieste.

Exkluzívne z Dakaru

Je sobota 14. januára 2023. Do cieľa v bivaku Al Hofuf prichádza Tatra Puma s číslom 900. Pohľad na zablatený stroj dáva tušiť, že ani posledná ostrá špeciálka nebola jednoduchá. Auto zastavuje, dvere na strane vodiča sa otvárajú. Na prahu dverí v riadnej výške nad nami stojí pilot Radovan Kazarka a hrdo zakričí: „Na Slovensko nesieme tretie miestóóó´…“ Úspešný športový príbeh Bánovčana, ktorý si zamiloval značku Tatra a dakarské dobrodružstvo, píše ďalšiu vzácnu životnú kapitolu.

Zaslúžené a spravodlivé tretie miesto

To sa im podarilo udržať až do posledného dňa súbojov, a tak si po náročných 3 350 kilometroch hodnotených špeciálov z celkovej porcie 6 500 kilometrov v náročných terénoch Saudskej Arábie odnášajú vo svojej kategórii skvelé tretie miesto.

„Dnes to bola taká riadna divočina, džungľa, bolo napršané. Najprv to bolo také rýchlejšie, boli tam duny, pasáže, kde sme sa skoro prevrátili, ale nakoniec sme to ustáli,“ zhodnotil priebeh poslednej etapy Radovan Kazarka. Zároveň ocenil aj výrazné skúsenosti svojho navigátora Josefa Kalinu. „Pepíkova navigácia bola aj v tejto etape stopercentná,“povedal. 

Práve Kalinovu prítomnosť, ktorou obohatil slovenskú účasť a poskytol svoje dlhoročné navigátorské skúsenosti, oceňuje Rado Kazarka najvýraznejšie.

„Mám veľkú, obrovskú radosť aj kvôli Pepíkovi, lebo on je 73-ročný navigátor a to je bezkonkurenčné v jeho veku. Nech mi niekto ukáže v tomto bivaku, kde je 5 000 ľudí, niekoho, kto si v takom veku sadne do Tatry a bude tam skákať ako 40-ročný mladík, ktorý bude ešte prepisovať a prepočítavať záznamy ohľadom etapy,“ vyjadril sa pilot Kazarka.

„Mal som rozhovor so synom, on to už povedal sám, že to majú všetko digitálne, ale Pepík to všetko preratúval ručne, ako za starých čias. Tak veľké klobúk dole a preto si myslím, že to naše tretie miesto je spravodlivé a hlavne zaslúžené,“ pokračoval.

Už počas svojej minuloročnej dakarskej premiéry neskrýval Radovan Kazarka hrdosť nad účasťou slovenskej posádky na prestížnej svetovej súťaži. Jeho celoročné snahy a kvalitná príprava priniesli v tomto roku na náročných saudskoarabských tratiach vytúžený úspech.

„Mám radosť z toho tretieho miesta. To je elegancia. Na Slovensku to v kamiónoch ešte nikto nedosiahol. A som rád aj za českú stranu, lebo to auto je prakticky československý výrobok, Tatra Puma, tá história tam je. Je to síce replika, to zopakujem aj 500-krát, lebo ľudia stále narážajú na všelijaké tie veci. Tá Puma originál by aj tak nemohla štartovať alebo by musela byť prerobená kvôli podmienkam FIA. Takže už by to bola zase replika. Mňa najviac teší, že je to auto skĺbené s históriou. Pepo Kalina s nami v kabíne, to je tá pridaná hodnota. Hovorím, Československo. Ja som rád, že to takto dopadlo, že sme zatiaľ zdraví. Čakáme na zajtrajšie výsledky ostatných členov tímu, držím palce chalanom a posádkam, ako Valtrovcom, Robovi Kasákovi, tak Šoltýsovi, terénnym buginám Can-Am, aby v zdraví došli do cieľa a aby sme potom v zdraví pristáli na letisku v Prahe. Takže toto je náš cieľ,“ dokončil Kazarka.

Dnes ho spolu so svojou posádkou čaká už len nesúťažný prejazd do cieľového mesta Dammam.

Posádku Róberta Kasáka v kategórii kamiónov však čaká ešte posledná 14. etapa z Al-Hofuf do Dammamu. V celkových 417 kilometroch je zahrnutých aj posledných 136 kilometrov meraného špeciálu. Dakarská edícia 2023 sa skončí na pobreží Arabského zálivu. Ide o nezvyčajne rýchly plážový špeciál s malým až žiadnym priestorom na veľké zmeny v poradí. Pretekári sa však musia dostať do cieľa, aby sa mohli zapojiť do finálnych osláv, ktoré nastanú po štrnástich etapách v púšti.

V článku alebo videoreportáži sú použité zábery a fotografie so súhlasom BUGGYRA Racing a BUGGYRA brand, videoreporty a fotografie z produkcie Kazarka Team, fotograf Ivan Zajac a dakar.com


Ďalšie články