Pneumatiky zdraželi, čo na to vodiči? – Aktuálne správy z Trenčianskeho kraja
Aktuálne počasie
Trenčín
Weather Data Source: Wetter Heute Trenčín
Bánovce nad Bebravou
Weather for the Following Location: Banovce nad Bebravou map, Slovakia
Ilava
Weather for the Following Location: Puchov map, Slovakia
Myjava
Weather for the Following Location: Nove Mesto nad Vahom map, Slovakia
Partizánske
Weather for the Following Location: Partizanske map, Slovakia
Prievidza
Weather Data Source: Wetter Heute Prievidza
Nové Mesto nad Váhom
Weather for the Following Location: Nove Mesto nad Vahom map, Slovakia
Považská Bystrica
Púchov
Weather for the Following Location: Puchov map, Slovakia
Aktuálne počasie
Weather Data Source: weerbericht morgen Trenčín
Weather for the Following Location: Banovce nad Bebravou map, Slovakia
Weather for the Following Location: Dubnica nad Vahom map, Slovakia
Weather for the Following Location: Nove Mesto nad Vahom map, Slovakia
Weather for the Following Location: Partizanske map, Slovakia
Weather for the Following Location: Prievidza map, Slovakia
Weather for the Following Location: Nove Mesto nad Vahom map, Slovakia
Weather for the Following Location: Puchov map, Slovakia
Weather for the Following Location: Povazska Bystrica map, Slovakia
Weather for the Following Location: Trencin Region map, Slovakia
Vysielame naživo
Sledujte oficiálne výsledky volieb 2022

Experti na 12-ročných gumách

Pneumatiky zdraželi, čo na to vodiči?

Trenčiansky kraj – Zimné pneumatiky nie sú lacný špás a to predovšetkým túto zimu. Podľa majiteľov pneuservisov zdraželi nové zimné pneumatiky o približne 30 percent. Budú si ich môcť Slováci dovoliť kúpiť, alebo budú radšej riskovať na zjazdených zimných, či letných pneumatikách?

Tomáš Somr
Cena pneumatík stúpla o približne 30 percent. Foto: Tomáš Somr

Slováci sú zodpovední, peňaženky však nie sú bezodné

Majiteľ malého rodinného pneuservisu v Trenčianskych Tepliciach Juraj Merka konštatuje, že ceny zimných pneumatík išli túto sezónu hore o zhruba 30 percent. „Ďalšie zdraženie ale ešte len očakávame a to budúci rok,“ povedal Merka.

Vraví, že napriek vysokým cenám pneumatík Slováci nechcú riskovať a už teraz má nahlásených ľudí na prezutie na najbližšie dva týždne. „Denne ich prezujem od 15 do 20 a ľudia sú vo veľkej väčšine poctiví. Ak majú zjazdené staré zimné pneumatiky, vymenia ich radšej za nové. Vedia, že riskovať v tomto čase sa naozaj nevyplatí,“ uzavrel Merka.

Aj majiteľ autoservisu v Hornej Strede Lukáš Petráš potvrdzuje výrazný nárast cien pneumatík. Rovnako ako Merka, i on hovorí o približne 30 percentách. Napriek tomu ale ľudia prezúvať chodia. Petráš vraví, že jeho klientmi sú najmä firmy a tie menia pneumatiky na firemných vozidlách rovnako ako aj po iné roky. „To zdraženie je určite problém, navyše v kontexte s tým, že sa výrazne zvyšujú aj ceny potravín, elektriny, plynu, vody, jednoducho všetkého. Slováci sú však zodpovední, takže do nových pneumatík radšej investujú. Ak to však takto pôjde ďalej, situácia sa môže veľmi rýchlo zmeniť,“ uzavrel Petráš.

Polícia letné gumy v zime „odmeňuje“ pokutou

Na prezutie pneumatík vyzýva aj slovenská polícia. „Pre nákladné vozidlá a autobusy je povinnosť mať zimné pneumatiky od 15. novembra do 30 marca. Brzdná dráha zimných pneumatík na snehu a ľade je oveľa kratšia ako pri letných a vďaka ich vlastnostiam sa riziko šmyku a nehôd na cestách znižuje. Zimné pneumatiky sú špeciálne navrhnuté pre chladné zimné počasie,“ upozornila Polícia Slovenskej republiky.

Zároveň však dodáva, že sa každoročne stretáva s vodičmi, ktorí riskujú v zime na letných gumách. „Je priam zarážajúce, že niektorým vodičom úplne chýba pud sebazáchovy. Od jazdy ich neodradí sneh ani námraza a pokojne jazdia na letných pneumatikách. Na ich nedbalosť však môžu doplatiť ostatní účastníci cestnej premávky, najmä tí najzraniteľnejší – chodci. Jazdu na letných pneumatikách polícia „odmeňuje“ pokutou vo výške niekoľkých desiatok eur,“ uzavrela polícia.

Experti s 12-ročnými pneumatikami

Znalec z odboru cestnej dopravy Milan Holéci, ktorý roky vyšetruje tie najvážnejšie dopravné nehody, vraví, že na cestách sa stretáva aj s takými expertmi, ktorí dokážu s pokojom Angličana jazdiť aj na 10 či 15-ročných pneumatikách.

Paradoxne však nejde o seniorov, ktorí auto vytiahnu z garáže raz za rok, ale o mladých vodičov, ktorí si kúpia staršie, kedysi luxusné auto, nemajú však na to, aby natankovali a už vôbec nie na nové pneumatiky. „Keď chceš mať opičku, musíš mať aj na banány,“ zdôraznil Holéci s tým, že kvalitné pneumatiky sú veľmi dôležité. A množstvo Slovákov si je toho vedomých. „So Slovákmi v zime to vyzerá tak, že drvivá väčšina si dá pozor na prezutie pneumatík na zimu. Každý sa chce aj v zime pohybovať po ceste bezpečne. Napriek zdraženiu si gro ľudí pneumatiky prezuje,“ vyjadril sa Holéci.

Tí ľudia, ktorí gumy na zimu neprezúvajú, podľa neho veria, že nebude súvislá snehová pokrývka. To je však chyba. „Neuvedomujú si, že to nie je o snehu na ceste, ale o celkových klimatických podmienkach. Je to o chlade, o namrznutých cestách. Na druhej strane sa pri nehodách stretávame aj s pneumatikami, ktoré sú staré 8, 10 aj 12 rokov a málokto si uvedomuje, že aj keď sa na nich jazdilo málo, po štyroch, piatich rokoch sa na nich vytvárajú mikrotrhlinky, ktoré sa postupne zlievajú do väčších trhlín a je len otázkou namáhania a času, kedy dôjde k roztrhnutiu alebo úniku vzduchu,“ varoval Holéci.

Tvrdí, že aj keď niektorí výrobcovia vravia, že ich pneumatika je funkčná aj 6 rokov, netreba tomu veriť. „My z praxi vieme, že pneumatiky treba prezuť už po 4 rokoch, či už sa na nej jazdí, alebo nejazdí. Pretože ak sa na nej nejazdí, je to ešte väčší problém, ako keď sa na nej jazdí. Keď stojí, poškodenie a zvetranie je výraznejšie,“ uzavrel Holéci.

Komentáre

Tipy a podnety