Začali testovať predné brzdové svetlá

Začalo testovanie predných brzdových svetiel

TRENČÍN – Vo štvrtok 22. septembra začala Trenčianska župa s testovaním predných brzdových svetiel. Svetlá budú zelenej farby a mali by výrazným spôsobom eliminovať nebezpečenstvo na prechodoch pre chodcov a cestách. 

Ako funguje ? 

Na cestách pribúda každým rokom čoraz viac aut. To výrazne zvyšuje nebezpečie pre ďalších účastníkov premávky. Aj preto sa rozhodli v Trenčianskom kraji otestovať projekt predných brzdových svetiel.

Predné brzdové svetlo je zariadenie, ktoré možno jednoducho nainštalovať na vozidlo. Je to LED pásik zelenej farby na prednej časti vozidla, ktorý sa aktivuje a zároveň rozsvieti pri stlačení brzdy. Ďalším dôležitým faktorom je, že ho vodič uvidí aj vo svojom spätnom zrkadle. Testovanie má trvať deväť mesiacov. Novinku nainštalujú na 3000 motorových vozidiel najmä v Trenčianskom samosprávnom kraji.

Svetlá dostanú aj autobusy 

„Vieme, že doprava sa mení míľovými krokmi. Tá súhra automobilov a chodcov tu vždy musí byť. Trenčianska župa sa projektu zúčastní tým, že poskytne automobily. Budú to vozidlá osobné, nákladné alebo úžitkové. V správe ciest ich bude približne sto. Projektu sa zúčastní aj SAD Trenčín a SAD Prievidza, kde práve na autobusoch bude po dobu deviatich mesiacov nainštalované predné brzdové svetlo,“ uviedol na začiatku predseda TSK Jaroslav Baška.  

Podpora Európskeho parlamentu

Projekt má zelenú aj na úrovni Európskeho parlamentu, teraz však potrebuje aj otestovanie. „Každý, kto je súčasťou projektu, ho posúva dopredu a pomáha tomu, aby mohlo byť zelené svetlo súčasťou európskej legislatívy. Je výrazným prvkom pre zníženie nehodovosti,“ povedal poslanec európskeho parlamentu Ivan Štefanec. 

Polícia bude vykonávať kontrolu povolení, aby nedochádzalo k ich zneužitiu. Na predných brzdových svetlách je stanovená zelená farba, ktorú zvolili dopravní psychológovia. „Častokrát pri odbočení vľavo, ten vodič, ktorý má právo prednosti jazdy, tak nemá informáciu, či brzdí vozidlo, ktoré ide doprava alebo nie. Takisto to pomáha pri dobrzďovaní, kde to vodič výrazne vidí v spätnom zrkadle,“ povedal dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Miloš Poliak.

Vývoj svetiel financovala z vlastných zdrojov spoločnosť Lumaco.  „Už v roku 2014 som poslal ideu zeleného svetla do Európskeho parlamentu. Neskôr sme sa pýtali, že čo je ešte potrebné, aby bolo zelené svetlo presadené do legislatívy. Dali nám odpoveď, aby sme spravili test v reálnej premávke, dodajte nám dáta a na základe nich určíme ďalší legislatívny proces. Sme teda na začiatku tohto procesu,“ prezradil konateľ spoločnosti Lumaco Ľubomír Marjak.


Ďalšie články