Výnimočná kniha z pera Trenčana - Aktuálne správy z Trenčianskeho kraja
Trenčín
Weather Data Source: Wetter Heute Trenčín
Bánovce nad Bebravou
Weather for the Following Location: Banovce nad Bebravou map, Slovakia
Ilava
Weather for the Following Location: Puchov map, Slovakia
Myjava
Weather for the Following Location: Nove Mesto nad Vahom map, Slovakia
Partizánske
Weather for the Following Location: Partizanske map, Slovakia
Prievidza
Weather Data Source: Wetter Heute Prievidza
Nové Mesto nad Váhom
Weather for the Following Location: Nove Mesto nad Vahom map, Slovakia
Považská Bystrica
Púchov
Weather for the Following Location: Puchov map, Slovakia

Napísal ju vďaka nesmiernej húževnatosti

Výnimočná kniha z pera Trenčana

TRENČÍN – Čo má spoločné mesto Trenčín a slávny rodák z Banskej Štiavnice Dezo Hoffmann? Knihu s názvom Svetové hviezdy objektívom slovenského fotografa. Tú o výnimočnom Slovákovi, ktorého pozná celý svet ako fotografa hviezd, napísal Trenčan Marián Pauer.

Tatiana Michalková

21. 6. 2022

8:00

Tatiana Michalková
Výnimočná kniha od Trenčana Mariána Pauera

Dezo Hoffmann bol slovenský fotograf, ktorý sa stal medzinárodne uznávaným vďaka snímkam osobností, akými boli Charlie Chaplin, Marilyn Monroe, Marlon Brando, Elton John či The Beatles. Trenčan Marián Pauer je zas úspešným autorom viacerých diel. K písaniu monografie o Dezovi Hoffmanovi sa dostal náhodou.

Dezo ho zaujal vo viedenskej televízii

„V osemdesiatom ôsmom som raz večer pozeral televíziu a keďže naše programy spoľahlivo uspávali divákov, prepol som na viedenskú televíziu. Práve išiel dokument o fotografovi z Horného Uhorska. Zbystril som pozornosť najmä po tom, keď sa na obrazovke objavil štiavnický Trojičný stĺp a v komentári zaznelo, že fotograf pochádzal z Banskej Štiavnice,“ hovorí M. Pauer. Ten neváhal ani chvíľu a od rakúskej televízie si zohnal celý dokument a vydal sa po stopách Deza Hoffmanna. „V spomínanom dokumente Fotograf Beatles bola veľmi dôležitá informácia, že Dezo býval v metropole na Temži v Jermyn street. Keď som v roku 1989 konečne pricestoval do Londýna, Dezo už tri roky nežil. Vybral som sa teda na spomínanú ulicu v nádeji, že nájdem aspoň niekoho z jeho rodiny,“ spomína M. Pauer. Jeho prvá cesta po stopách slávneho fotografa však skončila neúspechom. M. Pauer však nie je z tých, ktorí sa vzdávajú a po návrate domov začal písať listy všetkým, ktorí s Dezom spolupracovali, alebo ho aspoň poznali. „Pol roka sa mi listy vracali s červenou pečiatkou – adresát neznámy. Bolo to zúfalé. Niekoľkokrát som aj zvažoval, či ma takéto moje sizyfovské úsilie zmysel, či to nebude len strata času a peňazí. Opäť však vstúpila do hry náhoda,“ hovorí M. Pauer.

Po stopách fotografa žiarivých hviezd

Už si nespomína, kto mu poradil, že na Kramároch býva architekt, ktorého Dezo počas Bratislavskej lýry navštevoval. Napokon ho našiel a dozvedel sa, že jeho manželka si dopisuje s Dezovou dlhoročnou asistentkou Eileen Mallory. Keď sa mu s ňou podarilo spojiť, pozvala ho do Londýna s tým, že mu veľmi rada o Dezovi porozpráva. „Zrazu som bol v siedmom nebi, ako vravia Angličania. Pani Eileen bola živou kronikou Dezovho života a jeho tvorby. Jej vďačím takmer za všetky ďalšie kontakty. Za tie najdôležitejšie určite. Ona ma nasmerovala do agentúry Rex Features za pánom Frankom Selbym, ona zavolala bývalému manažérovi Apple Corps, vďaka ktorému som sa tam stretol s Jeremy Neechom, osobným rešeršérom Sira Paula McCartneyho pri tvorbe Antológie The Beatles, ona presvedčila Billa Wymana z Rolling Stones, aby nám dovolil filmovať v jeho reštaurácii Sticky Fingers,. Ona mi dala kontakt na Sira Georgea Martina, producenta a zvukového majstra v štúdiu na Abbey Road,  o ktorom sa zvykne hovoriť, že bol piaty Beatles,  ona ma zoznámila s Normanom Joplingom, novinárom týždenníka Record Mirror a autora textov do Dezových kníh. Aj po rokoch si na ňu a na Deza krásne zaspomínal Alan Messer, ktorý ako sedemnásťročný začínal u Deza svoju fotografickú kariéru. V Nashville sa neskôr stal osobným fotografom hviezdy country Johnny Casha,“ spomína M. Pauer s tým, že najviac mu dalo zabrať pátranie po Dezovej dcére Dolores a jeho synovi Davidovi. Pátrania po Dolores vytrvalému Trenčanovi zabralo dlhých štrnásť rokov, až napokon ona našla jeho a nakontaktovala ho aj na svojho brata.

Dostal sa k archívu so vzácnymi fotografiami

Vďaka nesmiernej húževnatosti sa M. Pauerovi podarilo dostať aj k archívu, v ktorom bolo šesťapoltisíc Dezových fotografií. Vraví, že najcennejšie sú pre neho všetky fotky The Beatles, Rolling Stones a kapiel zo 60. rokov. „Obdivuhodná je snímka Beach Boys na petržalskom brehu Dunaja v Bratislave, práve tak fotka Sandie Shaw na Centrálnom trhovisku. Vzácne sú fotky osobností divadla a filmu, pre mňa aj jazzových hudobníkov. Dezo vedel dokonale vystihnúť charakter zobrazovaných postáv. Známa je historka, keď sa objavili Dezove snímky, na ktorých The Beatles skáču v Sefton parku, že prišiel za ním Mick Jagger z Rolling Stones, aby urobil také „skákacie“ snímky aj im. Dezo to odmietol. Argumentoval tým, že Beatles skáču všetci, v Rolling Stones len Mick. Presvedčil ho, že im urobí iné snímky, slovo dodržal a snímky mali úspech,“ hovorí M. Pauer. Podľa neho bol Dezov prínos do fotografie 60. rokov skutočne revolučný napríklad tým, že v čase, keď iní fotografi používali veľkoformátové fotoaparáty a blesky, prišiel na scénu s kinofilmovým aparátom, z ktorého dokonca vybral zrkadlo, aby nerušil pri fotografovaní v štúdiu.

Práca bola beh na dlhú trať

Ako hovorí M. Pauer, práca na Dezovej monografii bola behom na „sakramentsky dlhú trať“, ktorá mu zabrala vyše štvrťstoročie života. „Na tej trati bolo veľa cestovania, veľa stretnutí s dovtedy pre mňa neznámymi ľuďmi. Všetci hovorili o Dezovi s obrovským zaujatím, okamžite sa pre tento projekt nadchli a zvažovali, ako byť čo najviac osožní.   Bolo aj veľa čakania, či všetci prídu na stretnutia. Nie vždy všetko vyšlo tak, ako som si naplánoval,“ uzatvára autor, pre ktorého sa nádherná Banská Štiavnica, rodisko D. Hoffmanna, stala nočnou morou. „Keď som videl, v akom stave je rodný dom Deza a nezáujem miestnych predstaviteľov niečo s tým urobiť. Až vďaka bratom Šafaříkovcom sa chátrajúci dom postupne mení na dôstojné pripomenutie slávneho rodáka,“ uzavrel M. Pauer.

Tatiana Michalková
D. Hoffmann fotil Marilyn Monroe (vľavo) aj Brigitte Bardot
Peter Peťovský
Marián Pauer vytvoril výnimočné dielo vďaka svojej vytrvalosti a húževnatosti

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Tipy a podnety