Kolobežkári, takto sa jazdiť nemôže! - Aktuálne správy z Trenčianskeho kraja
Trenčín
Weather Data Source: Wetter Heute Trenčín
Bánovce nad Bebravou
Weather for the Following Location: Banovce nad Bebravou map, Slovakia
Ilava
Weather for the Following Location: Puchov map, Slovakia
Myjava
Weather for the Following Location: Nove Mesto nad Vahom map, Slovakia
Partizánske
Weather for the Following Location: Partizanske map, Slovakia
Prievidza
Weather Data Source: Wetter Heute Prievidza
Nové Mesto nad Váhom
Weather for the Following Location: Nove Mesto nad Vahom map, Slovakia
Považská Bystrica
Púchov
Weather for the Following Location: Puchov map, Slovakia

Poznáte pravidlá?

Kolobežkári, takto sa jazdiť nemôže!

TRENČÍN – V Trenčíne je priam nemožné nevšimnúť si elektrické kolobežky. Odrazu máme totiž pocit, že sú všade. Veľký „boom“ zaznamenali práve počas pandémie. Sú však tieto dvojkolesové stroje bezpečné? Spravodajský portál terajsok.sk sa pozrel kolobežkám až pod ich „kožu“.

Pavol Konštiak

18. 6. 2022

7:24

Terajšok
Ilustračný obrázok

Trenčania a návštevníci mesta sa môžu po meste premiestňovať na elektrických kolobežkách.
Súkromná prepravná spoločnosť rozmiestnila v meste okolo 130 kolobežiek. Podmienkou ich použitia je vek minimálne 18 rokov, aplikácia v mobilnom telefóne, pripojenie na internet a platobná karta.
Pri nástupe zaplatí užívateľ 0,50 eura, potom za každú 1 minútu 0,10 eura. Po krátkej registrácii a zadaní platobných údajov si pomocou aplikácie môžete kolobežku požičať.

Nehody ako na bežiacom páse

V Trenčianskom kraji polícia od začiatku roka eviduje 6 dopravných nehôd s účasťou elektrokolobežiek. Najčastejšími priestupkami je jazda dvoch osôb na jednej elektrokolobežke a tiež jazda na elektrokolobežke pod vplyvom alkoholu. Tolerovaná hranica v obytnej zóne je 0,5 promile. „Kolobežkár pod vplyvom alkoholu môže na mieste dostať, v prípade ak nafúka do 1 promile, pokutu až do výšky 50 eur. Ak nafúka viac, v tom prípade ho bude riešiť správny orgán, a tam sú tie pokuty vyššie,“ podotkla trenčianska policajná hovorkyňa Danka Adámiková.

Kolobežkár nemôže byť opitý

Až osem kolobežkárov pristihli policajti počas jedneho dňa pri mimoriadnej bezpečnostnej akcie v Trenčíne pod vplyvom alkoholu. Štvorhodinovú dopravnú kontrolu urobili policajti v súvislosti so zhoršujúcou sa dopravno-bezpečnostnou situáciou a nedávnou smrteľnou nehodou na trenčianskej hrádzi. „Zarážajúce je, že osem z nich nafúkalo viac ako jedno promile,“ informovala policajná hovorkyňa.

Nový druh dopravy

Elektrické kolobežky sú na trhu už niekoľko rokov, populárnymi sa však stali až v roku 2018. Práve vtedy ich začali spoločnosti vo veľkom vyrábať a ponúkať mestám ako nový druh mestskej dopravy. S rastúcim počtom využívania kolobežiek však rastie aj počet súvisiacich nehôd, niektoré sú dokonca aj smrteľné. Na chodníkoch predstavujú kolobežky nebezpečenstvo pre chodcov, používateľov invalidných vozíkov, nevidiacich a slabozrakých ľudí. Používanie kolobežiek na cestách bez dostatočnej infraštruktúry je naopak riskantné pre ich užívateľov. „Nemotoroví účastníci – cyklisti, kolobežkári si musia uvedomiť, že patria k najohrozenejším a najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky a prípadný stret s motorovým vozidlom, prípadne pevnou prekážkou, končí vo väčšine prípadov smrťou, alebo ťažkým zranením často aj s trvalými následkami. Preto je potrebné správať sa ohľaduplne a disciplinovane v cestnej premávke a nezabúdať na to, že na ceste nie sú sami,“ uviedla pre terajsok.sk hovorkyňa Prezídia policajného zboru Denisa Bárdyová. 

Medzi najčastejšie príčiny dopravných nehôd zavinených kolobežkármi patria:

– nevenovanie sa plne vedeniu vozidla a nesledovanie situácie v cestnej premávke
– neprispôsobenie rýchlosti jazdy svojim schopnostiam
– odbočovanie bez znamenia o zmene smeru jazdy
– nedanie prednosti v jazde z vedľajšej cesty na značku Daj prednosť v jazde! vozidlám prichádzajúcim po hlavnej ceste
– nesprávna jazda po chodníku, cestičke pre chodcov alebo priechodu pre chodcov
– nesprávne prechádzanie cez cestu alebo cez vozovku

Veľký problém predstavuje aj odstavenie kolobežiek doslova kdekoľvek, čím tvoria prekážky pri bežnej chôdzi a prejazde. Problematika jazdy na samovyvažovacom vozidle je upravená v zákone o premávke, kde  sú stanovené podmienky jazdy na takomto vozidle. Táto právna úprava je za súčasného stavu dostačujúca pre bezpečnú a plynulú jazdu v takej miere, aby nebola ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. „Apelujeme však na kolobežkárov, aby dodržiavali pravidlá cestnej premávky, predovšetkým pre vlastnú bezpečnosť. Vodič kolobežky s pomocným motorčekom smie jazdiť po pravej strane chodníka, cestičky pre chodcov alebo priechodu pre chodcov, len ak neohrozí a neobmedzí chodcov, pričom nesmie prekročiť rýchlosť chôdze. Pokiaľ vodič kolobežky s pomocným motorčekom jazdí po ceste, je povinný dodržiavať rýchlostné limity určené zákonom o cestnej premávke,“ upozorňuje hovorkyňa. 

Policajti si na vás posvietia

Polícia kontroluje dodržiavanie predpisov všetkých účastníkov cestnej premávky dlhodobo. Bezpečnosť dopravy nie je len v rukách Policajného zboru vykonávaním dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky, ale aj občanov – účastníkov cestnej premávky, ďalej v rukách ministerstva dopravy, vnútra, ale aj ministerstva školstva a ďalších orgánov štátnej správy. Pri jazde na kolobežke je obzvlášť potrebné dbať na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky a uvedomovať si faktory vplývajúce na bezpečnosť a plynulosť v cestnej premávky, ktorými sú napr. znížená viditeľnosť, hmla, stav cesty, dážď, blato, čo zvyšuje riziko šmyku alebo neskoršieho spozorovania kolobežkára či cyklistu vodičom motorového vozidla. „Všetkým týmto okolnostiam je potrebné prispôsobiť svoju jazdu,“ varuje Bárdyová. 

Treba si naštudovať pravidlá

Každý by mal prispieť vzájomnou ohľaduplnosťou k ochrane vlastného života a zdravia. To znamená, že treba dodržiavať povinnosti účastníka cestnej premávky, tak vodičmi nemotorových vozidiel, ako aj vodičmi motorových vozidiel. Taktiež je dôležité naštudovať si svoje povinnosti ako účastníka cestnej premávky a oboznámiť sa s pravidlami cestnej premávky. Predovšetkým tí cyklisti, chodci a kolobežkári, ktorí nie sú držiteľmi vodičských preukazov a dopravnú výchovu mali možno kedysi dávno na základnej škole, by si mali zákon o cestnej premávke podrobne naštudovať, a tým môžu veľkou mierou prispieť k bezpečnosti svojej i ostatných účastníkov na cestách.

Bezpečnosť však nie je jediným problémom tohto vynálezu. Čoraz častejšie sa zisťuje ich vplyv na životné prostredie. Hoci využívanie zdieľaných modelov v okamihu ich využívania neprodukuje emisie, proces ich výroby, presunu a riadenia vedie k emisiám skleníkových plynov, ktoré sa zvyšujú.

Ohrozujú chodcov

Podľa bezpečnostného analytika Juraja Zábojníka sú elektrické kolobežky prospešné, ale veľmi nebezpečné. „Na to, aby sa mohli kolobežkári vyblázniť, je porebné pre nich vybudovať trasy. Po chodníkoch kadiaľ jazdia, prechádzajú aj ľudia, viacerí ani nezazvonia a ohrozujú chodcov. Môžu zraziť malé dieťa a tragédia je na svete,“ povedal nám Zábojník. 

Namiesto auta, kolobežka

E-kolobežky sú propagované ako vhodná alternatíva jazdy na krátku vzdialenosť namiesto využitia auta. Vedci sa však obávajú, že používatelia nenahradzujú cestu autom ale vo väčšine prípadov nahradia chôdzu, bicykel alebo hromadnú dopravu. Dokazujú to údaje zozbierané z francúzskych miest, ktoré poukázali na to, že 44 percent miestnych používateľov e-kolobežiek by štandardne zvolili na trasu chôdzu a 30 percent používateľov by sa odviezlo mestskou hromadnou dopravou. Iba štyri percentá by na zvolenú jazdu využilo auto. Cestovné zvyky sa však líšia po celom svete. Rovnaké prieskumy v iných štátoch dosiahli nie štyri percentá, ale aj 30 až 45 percent. 

Zranenie si môžete uplatniť v poisťovni

Ak osoba jazdou na elektrickej kolobežke spôsobí nehodu, resp. zranenie inej osobe, takúto škodu je možné uplatniť z poistenia zodpovednosti v rámci poistenia svojej domácnosti. „Elektrické kolobežky nie je možné poistiť v rámci PZP alebo havarijného poistenia, keďže nie sú dopravným prostriedkom so samostatným evidenčným číslom,“ potvrdila nám hovorkyňa poisťovne Helena Kanderková, ktorá dodala, že zatiaľ neevidujú nehody spôsobené jazdou na kolobežke iným osobám. „Pokiaľ vodič kolobežky spôsobí jazdou úraz sám sebe, takúto škodu si vie uplatniť v rámci svojho úrazového alebo životného poistenia,“ uzavrela Kanderková. 

Juraj Zábojník
Bezpečnostný analytik Juraj Zábojník
Juraj Zábojník
Bezpečnostný analytik Juraj Zábojník
Juraj Zábojník
Bezpečnostný analytik Juraj Zábojník
Terajšok
Kolobežky

Komentáre

Tipy a podnety