Takto majú vyzerať obchádzky panelky - Aktuálne správy z Trenčianskeho kraja
Trenčín
Weather Data Source: Wetter Heute Trenčín
Bánovce nad Bebravou
Weather for the Following Location: Banovce nad Bebravou map, Slovakia
Ilava
Weather for the Following Location: Puchov map, Slovakia
Myjava
Weather for the Following Location: Nove Mesto nad Vahom map, Slovakia
Partizánske
Weather for the Following Location: Partizanske map, Slovakia
Prievidza
Weather Data Source: Wetter Heute Prievidza
Nové Mesto nad Váhom
Weather for the Following Location: Nove Mesto nad Vahom map, Slovakia
Považská Bystrica
Púchov
Weather for the Following Location: Puchov map, Slovakia

Kamióny pôjdu cez Homôlku

Takto majú vyzerať obchádzky panelky

TRENČIANSKY KRAJ – Panelka, tankodróm, cesta smrti, najhoršia cesta na Slovensku. To je len zopár prívlastkov, ktoré si vyslúžila cesta I/9 pri Trenčíne. S jej opravou sa konečne začalo. Terajšok zisťoval, kadiaľ budú viesť obchádzkové trasy. Mapu obchádzok nájdete v galérii.

Tatiana Michalková

7. 6. 2022

7:53

Pavol Konštiak

7. 6. 2022

7:53

Michal Večeřa
Ilustračný obrázok

Vyzerá to tak, že pevné nervy budú musieť mať najmä vodiči kamiónov, ale aj obyvatelia dvoch obcí – Trenčianskej Turnej a Trenčianskych Stankoviec. Kým kamiónovú dopravu na pol roka presmerujú cez Homôlku za Ilavou, osobné autá budú vo veľkom brázdiť cesty v Turnej a Stankovciach. 

Rekonštrukcia bude prebiehať postupne

Panelka je jednou z najvyťaženejších ciest na Slovensku. Aj najviac rozbitých. Úsek dlhý 7,5 kilometra medzi obcami Chocholná-Velčice a Mníchova Lehota patrí medzi najhoršie cesty na Slovensku. Denne po ňom prejde asi 12-tisíc vozidiel, pričom celá panelka meria 10,5 kilometra. Trojkilometrový úsek smerom na Drietomu však do rekonštrukcie zahrnutý nie je. Slovenská správa ciest odovzdala stavenisko zhotoviteľovi v marci tohto roka a dva mesiace sa realizovali prípravné práce. Samotná rekonštrukcia začala pred pár dňami a tento rok bude prebiehať po častiach. „Opravované úseky budú dlhé maximálne päťsto metrov, pre zachovanie plynulosti cestnej premávky. V opravovanom úseku bude prejazdný jeden jazdný pruh. Cez pracovnú dobu bude riadenie premávky regulovčíkmi, v noci semaformi,“ vysvetlil hovorca Slovenskej správy ciest Martin Guzi.

Panelku na pol roka zavrú, dopravu odklonia

Mimoriadne zaujímavo však bude vyzerať budúci rok. Opravovať sa budú dva mosty – nad Váhom a nad derivačným kanálom. Pôjde o dvojkilometrový úsek od križovatky D1 až po obec Veľké Bierovce. „Uzávierka bude trvať pol roka, od marca do septembra,“ povedal riaditeľ spoločnosti, ktorá sa podieľa na rekonštrukcii, Dalibor Novotný. Polročnú stopku cez panelku potvrdzuje aj Slovenská správa ciest s tým, že polročný termín sa môže aj natiahnuť. „Uzávierka je plánovaná na šesť mesiacov, v prípade nepredvídateľných okolností, ktoré môžu nastať počas rekonštrukcie mostov, sa uzávierka upraví,“ upresnil M. Guzi. Pri rekonštrukcii bude použitá recyklačná technológia. Materiál vybraný z cestného telesa sa zrecykluje a opätovne sa zabuduje do pôvodného lôžka,“ povedal riaditeľ Investičnej výstavby a správy ciest Žilina Ivan Brečka. 

Nákladiaky stočia pri Ilave na Homôlku

Aj keď obchádzkové trasy v čase uzatvorenia panelky zatiaľ nie sú presne dané, Terajšku sa podarilo zistiť, aké trasy sú navrhnuté v projektovej dokumentácii. Z tej je jasné, že obchádzky poriadne preveria nervy nielen vodičov nákladnej dopravy, ale aj obyvateľov obcí okolo Trenčína a samotného krajského mesta, ktoré sa už teraz denne potýka so zápchami. Podľa projektovej dokumentácie nákladné vozidlá, ktoré budú smerovať od Žiliny, stočia už pri Ilave a nepustia na Trenčín, ale odklonia na cestu II/574 a výjazd na cestu I/9 pred Novákmi. Rovnako bude vyzerať obchádzka v smere od Novák na Žilinu. V smere od Nového Mesta nad Váhom a od Bratislavy na Nováky odklonia nákladiaky cez privádzač a nový most na cestu II/507. V smere od Novák na Nové Mesto nad Váhom by mala podľa projektovej dokumentácie obchádzka vyzerať rovnako. Tu bude ale treba aj rozlíšiť dopravu, ktorá môže ísť po diaľnici a ktorá nie, takou sú napríklad traktory. 

Obyvatelia obcí budú musieť byť trpezliví

Navrhovaná obchádzka pre osobné autá preverí trpezlivosť obyvateľov viacerých obcí. Ak pôjdu vozidlá z Bratislavy a budú smerovať na Nováky, doprava bude presmerovaná na Trenčianske Stankovce po ceste II/507 a to isté i naopak. V smere Nováky – Žilina aj Žilina – Nováky presmerujú autá po ceste III/1892 cez Trenčiansku Turnú okolo leteckých opravovní. Obchádzka bude pokračovať po Legionárskej na Biskupickú, cez kruhový objazd na nový most a privádzač. Aj keď obchádzkové trasy sú naplánované v projektovej dokumentácii, nič ešte nie je isté a budú o nich ešte prebiehať jednania. Posledné slovo bude mať polícia. Tá potvrdzuje, že uzávierka ponad Vážsky kanál je plánovaná na budúci rok. „Obchádzkové trasy sú v štádiu prípravy,“ povedala trenčianska policajná hovorkyňa Danka Adámiková.

Na úplnú uzávierku panelky sa pripravuje aj mesto Trenčín. „Zúčastňujeme sa rokovaní o obchádzkových trasách. Primátor mesta ešte pred skončením súťaže na dodávateľa stavby sám jedno z rokovaní organizoval. Musíme sa pripraviť na veľké obmedzenia, budú aj zápchy. Doprava, ktorá denne jazdí po troch mostoch, bude jazdiť iba po dvoch, a to priamo v meste. Najviac zaťažený bude obchádzkou nový most a cesta v obchodnej zóne Belá. Ak sa spravia rozumné opatrenia, ktoré sa počas uzávierok doladia, doprava úplne skolabovať nemusí,“ povedala hovorkyňa mesta Erika Ságová. 

Už teraz majú obavy čo sa bude diať

Starostovia dotknutých obcí ešte nepoznajú presné obchádzkové trasy, ale už teraz tvrdia, že sa ich to veľmi dotkne. „Keď budú známe obchádzkové trasy, budeme sa vedieť k tomu bližšie vyjadriť. Určite sa nás uzávera panelky dotkne, ale v akom rozsahu, ešte nevieme,“ povedal starosta Trenčianskej Turnej Peter Mikula. Cesta medzinárodného významu je každý deň veľmi vyťažená. Ide o dôležitú dopravnú tepnu. Spája jeden z najrušnejších hraničných priechodov s Českou republikou so stredom Slovenska. Využívaná je aj zahraničnými kamionistami, smerujúcimi na juh do Maďarska či Rumunska. V úseku, ktorý bude na pol roka uzatvorený, sídli aj jedna z najväčších dopravných spoločností v Trenčianskom kraji s flotilou takmer dvesto nákladných vozidiel. Šéf firmy Dalibor Janega zatiaľ nevie povedať, čo a ako bude, keď úsek zatvoria. „V tomto momente sa neviem vyjadriť, pretože my sme to ešte neriešili a na stretnutiach sme neboli. Verím, že budú obchádzkové trasy, ktoré nám nenarobia problémy,“ povedal D. Janega. 

Michal Večeřa
Takto sú navrhnuté obchádzky pre osobné a nákladné vozidlá
Michal Večeřa
Panelka je jedna z najrozbitejších ciest na Slovensku

Komentáre

Pavol Konštiak
Tipy a podnety