Slováci vymysleli geniálne palivo - Aktuálne správy z Trenčianskeho kraja

Vosk dopraví raketu na Mars

Slováci vymysleli geniálne palivo

DUBNICA NAD VÁHOM – Keď sa stretnú dvaja geniálni Slováci, nemôže to dopadnúť zle. Tak to bolo aj v prípade Csabu Borosa a Miroslava Rozložníka. Miroslav sa vo svojej kariére doposiaľ venoval vývojom kozmetických výrobkov. Až kým ho nepoprosil Csaba, či by mu nepomohol vymyslieť motor a palivo na Mars.

9. 5. 2022

7:58

Miroslav Rozložník využil svoje skúsenosti z kozmetického priemyslu a motor je na svete. Dokonca plne funkčný. Obaja kreatívni Slováci hybridný raketový motor otestovali pred pár dňami v Dubnici nad Váhom. 

Motor bude funkčný aj v extrémnych podmienkach

„Včera došlo k vyvrcholeniu nášho úsilia. Žili sme a pracovali pre túto chvíľu. Podaril sa nám prvý zážeh. Všetko fungovalo ako malo. Samotný projekt, ktorý robíme s kozmickou agentúrou, trvá tretí rok a vývojom tohto motora sa zaoberám už dvadsať rokov,“ povedal Csaba Boros po úspešnom otestovaní motora. Jeho palivom je 25 kilogramov špeciálneho vosku. Hybridný raketový motor vyvinuli Slováci pre európsku kozmickú agentúru. „Konkrétne ide o špeciálne voskové palivo, ktoré má fungovať tak, aby mohlo byť použité na Marse, teda v tamojších podmienkach. Čiže môže byť použité pri mínus sto stupňoch,“ povedal C. Boros. Podľa neho je voskové palivo pre Mars ideálne z viacerých dôvodov. „Iné chemické pohony potrebujú minimálnu skladovaciu teplotu. Pretože na Marse sú veľké výkyvy teplôt, najmä v zime – v noci je aj mínus sto stupňov. Keby bola iná raketa s kvapalným alebo tuhým palivom, tak to musíte ohrievať. To znamená, že kvôli skladovaniu rakety musíte minúť na Marse určité množstvo energie a toto voskové palivo nepotrebuje ohrev. Takže je to omnoho výhodnejšie použiť takýto druh pohonu,“ konštatuje C. Boros.

Malá krajina, veľké mozgy, skvelé veci

Ako hovorí C. Boros, Slovensko je síce malá krajina, ale aj Slováci sú schopní vymyslieť veľké veci. „Samozrejme, ešte potrebujeme veľa vývoja. Toto je taký prvý krôčik k tomu smeru,“ hovorí C. Boros a dodáva, že tento istý motor sa použije aj na vývoj prvej suborbitálnej kozmickej rakety na Slovensku, ktorá dosiahne výšku 120 kilometrov a tým pádom sa dostane až do kozmického priestoru. „Zároveň robíme aj na rakete. Človek si ani neuvedomuje, koľko práce za tým bolo, koľko mesiacov, 16 hodín denne. Ak sa to všetko podarí, ten pocit bude určite euforický,“ myslí si C. Boros. Ten vraví, že vosk, ktorý je využitý ako palivo, je špeciálnou zmesou. „Voskov existuje strašne veľa druhov. Toto je taký dobrý kompromis, mal by vydržať extrémne teploty a zároveň by mal byť aj dobrým palivom,“ uzatvára C. Boros.

Od kozmetických výrobkov k palivu do raketového motora

Za vývoj vosku je zodpovedný Miroslav Rozložník. Ten sa paradoxne vo svojej práci venoval kozmetike. „Moja firma sa pôvodne zaoberá vývojom kozmetických výrobkov a v kozmetike sa vosky nachádzajú. Používame syntetické vosky, aby bola zaručená vysoká kvalita, ale nevylučujem, že do budúcna skúsime využiť aj prírodné vosky na prírodné palivo. Práve kvôli tej mojej expertíze v oblasti voskov som bol oslovený pánom Borosom, aby som mu v tomto projekte pomohol s vývojom tých voskov,“ povedal M. Rozložník s tým, že takýmto spôsobom sa kozmetika spojila s vesmírnym výskumom. Dvaja Slováci vymysleli projekt a zapojili sa s ním do výzvy, ktorá bežala na Slovensku. Ich projekt následne schválila Európska vesmírna agentúra a uznala, že je hodný financovania. „Čo sa týka hybridných motorov, v Európskej únii sú spoločnosti, ktoré sa tomu venujú, ale v rámci strednej Európy sme naozaj jediní. Testovanie voskov a vhodnej receptúry trvalo dva roky. Museli sme uskutočniť veľa inovatívnych testov, pretože sme k tomu nemali vhodné nástroje. Museli sme byť kreatívni, ale podarilo sa,“ hovorí M. Rozložník. Základný princíp hybridného motora je podľa neho taký, že palivo a okysličovadlo sú v inom skupenstve. Keď dôjde k náhodnému zmiešaniu, motor nemá šancu pre rozdielne skupenstvá vybuchnúť. Slovenskí vynálezcovia však používali vosk ako palivo. „To si viete predstaviť ako veľkú sviečku. Následne je tá sviečka – vosk -vložená do spaľovacej komory a  je spustená štartovacia sekvencia, príde okysličovadlo, čo je v našom prípade kyslík, dôjde k zážehu a motor začne pracovať,“ konštatuje Rozložník. 

Nevýhoda, akou je nižší ťah, sa na Marse stratí

Hybridy majú podľa vynálezcov aj určité nevýhody. „Jednou z nich je, že ťah, ktorý vedia vyvinúť, je menší v porovnaní s inými typmi motorov. Preto je to použitie výhodnejšie v iných podmienkach, napríklad na Marse, kde je nižšia gravitácia a kde sa tento hendikep stráca,“ dodáva Rozložník, Slováci vosk vyvíjali tak, aby dokázal fungovať pri teplotách v rozmedzí takmer až mínus sto stupňov do plus šesťdesiat stupňov, pričom v spaľovacej komore po zážehu vznikne teplota až 3200 stupňov.  Kedy sa slovenský vynález dostane na Mars je zatiaľ otázne. Múdrejší by mali byť o niekoľko mesiacov, kedy je plánované stretnutie v Európskej vesmírnej agentúre. Autori však očakávajú, že Slovensku tento projekt otvorí dvere do svetového kozmického biznisu. 

Tatiana Michalková 

Autor foto: Marián Michalko

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.