Celoročné pneumatiky sú „mačkopes“ – Aktuálne správy z Trenčianskeho kraja
Aktuálne počasie
Trenčín
Weather Data Source: Wetter Heute Trenčín
Bánovce nad Bebravou
Weather for the Following Location: Banovce nad Bebravou map, Slovakia
Ilava
Weather for the Following Location: Puchov map, Slovakia
Myjava
Weather for the Following Location: Nove Mesto nad Vahom map, Slovakia
Partizánske
Weather for the Following Location: Partizanske map, Slovakia
Prievidza
Weather Data Source: Wetter Heute Prievidza
Nové Mesto nad Váhom
Weather for the Following Location: Nove Mesto nad Vahom map, Slovakia
Považská Bystrica
Púchov
Weather for the Following Location: Puchov map, Slovakia
Aktuálne počasie
Weather Data Source: weerbericht morgen Trenčín
Weather for the Following Location: Banovce nad Bebravou map, Slovakia
Weather for the Following Location: Dubnica nad Vahom map, Slovakia
Weather for the Following Location: Nove Mesto nad Vahom map, Slovakia
Weather for the Following Location: Partizanske map, Slovakia
Weather for the Following Location: Prievidza map, Slovakia
Weather for the Following Location: Nove Mesto nad Vahom map, Slovakia
Weather for the Following Location: Puchov map, Slovakia
Weather for the Following Location: Povazska Bystrica map, Slovakia
Weather for the Following Location: Trencin Region map, Slovakia
Sledujte oficiálne výsledky volieb 2022

Netreba im slepo veriť

Celoročné pneumatiky sú „mačkopes“

TRENČÍN – Mnohí vodiči prestali na zimu prezúvať auto. Vsadili na „mačkopsa“, teda na celoročné pneumatiky. Znalec z odboru cestnej dopravy Milan Holéci však pred nimi varuje. Môžu narobiť viac škody ako úžitku.

Znalec z odboru cestnej dopravy Milan Holéci upozorňuje na nástrahy jazdy v zime

Milan Holéci chodí k tragickým dopravným nehodám už roky. Vraví, že práve zimné obdobie je na cestách zákernejšie, ako to letné. „Zima je vždy problematická, nakoľko pneumatiky nedržia na ceste tak, ako v lete. Navyše je problém s počasím, pretože nikdy nie je jasné, čo sa na vozovke nachádza. Či je suchá, zamrznutá, pokropená vodou, snehom, či je niečo pod snehom. Je to klamlivé. Cesta sa môže javiť navonok suchá, v skutočnosti je však pokrytá ľadom. Problém spôsobuje meniaci sa tieň či teplota,“ hovorí M. Holéci. Dodáva, že šoféri si odvykli od ozajstných zím. „Zima prestala byť taká, ako bývala kedysi. V minulosti, keď mrzlo, bolo tri týždne mínus desať stupňov, na ceste zostala utlačená vrstva a ľudia sa podľa toho aj správali. Teraz je chvíľu teplo, potom primrzne, vzápätí zaprší, opäť príde mráz. Tým pádom je úplne irelevantné, ako sa vodič na to pripraví, pretože zo dňa na deň sa mení teplotný systém a vznikajú komplikácie. Navyše v minulosti každý, keď videl sneh, mal tendenciu správať sa zodpovednejšie, pretože sneh znamená zimu. Teraz sneh nie je a každý má pocit, že všetko je v poriadku, všetci sme hrdinovia a preto dochádza k nehodám. Znamená to jedno, myslíme si: je sneh – je zima, nie je sneh – zima nie je. To je ten najväčší problém,“ hovorí znalec. 

Ten vraví, že ďalšou nástrahou sú pneumatiky. V minulosti podľa neho ľudia automaticky auto prezúvali na zimné a letné pneumatiky, podľa obdobia. „Teraz už sneh nie je. Zima poriadna nie je. Navyše zákon hovorí o zimných pneumatikách, ak je na ceste súvislá snehová pokrývka. Keďže ale prikrývka súvislá nie je, podľa ľudí zima neexistuje, a tak sa nám tu vytvorili dve skupiny vodičov. Sú takí, ktorí z letných na zimné neprezúvajú vôbec a potom takí, ktorí majú celý rok celoročné pneumatiky. Takéto univerzálne celoročné pneumatiky sa stali vo veľkom módne. Problém je v tom, že to zákon nezakazuje, ale je to niečo ako „mačkopes“. Je síce pravda, že vodiča takéto pneumatiky vyjdú lacnejšie, nemusí mať aj zimné aj letné, nemusí dvakrát ročne platiť za prezutie, stačia mu jedny, ale to, čo chce docieliť v zime, sa na tejto pneumatike docieliť nedá, pretože by zas nefungovala v letnom režime. Za chvíľku by sa zodrala a roztiekla,“ hovorí M. Holéci. Celoročné pneumatiky sú podľa neho kompromisom, ale nevhodným. „Za predpokladu, že má vodič celoročné pneumatiky a je schopný a ochotný premýšľať, myslieť na to, že podľa toho treba aj jazdiť, že brzdná dráha je dlhšia, tak je to v poriadku. Obávam sa však, že takto nikto neuvažuje, pretože pokiaľ môžeme, všetci bohužiaľ robíme hlúposti,“ uzavrel znalec.
Tatiana Michalková

foto: Tatiana Michalková

Komentáre

Tipy a podnety