Stav cesty 1. triedy je zo dňa na deň horší
Starostom došla trpezlivosť, plánujú zablokovať panelku prezývanú aj tankodrom
TRENČIANSKY KRAJ – Toto nie je cesta z postapokalyptického filmu. Nie je to ani tankodrom prispôsobený pre jazdu vojenskej techniky. Je to cesta 1. triedy.

Za úsek cesty 1. triedy I/9 medzi Chocholnou-Velčicami a Mníchovou Lehotou by sa nemusel hanbiť ani scenárista postapokalyptického filmu. Už roky sa hovorí o jej kompletnej oprave, doteraz sa však nič nedeje. Vodiči si zúfajú. Tí, ktorí po nej musia jazdiť denne, vrážajú peniaze do neustálych opráv vozidiel. Najnovšie došla trpezlivosť aj starostom. Tí chystajú blokádu panelky, ak sa kompetentní nespamätajú a nepustia sa urýchlene do jej opravy.
Starostovia chystajú blokádu cesty
„Ja som sa iba dočítal, že druhá súťaž už je na Úrade pre verejné obstarávanie. Na kontrolu. Ale nevieme, kedy sa to bude realizovať,“ vzdychol si Peter Mikula, starosta obce Trenčianska Turná, ktorá s panelkou priamo susedí. „Chodievam tade často a už len čakám, kedy sa začne rekonštrukcia. Ale začínam byť skeptický. Keď bolo prvé obstarávanie, veril som, že sa to rýchlo vyhodnotí, ale zrušilo sa to. Teraz už človek netuší, čo tam robia, ako to bude,“ dodal starosta s tým, že aj táto neistota zapríčinila, že samosprávam pretiekol pohár trpezlivosti. „O druhej súťaži nemáme žiadne informácie. Navyše teraz sa tam za posledné dva týždne stali dve dosť nepekné nehody. Ľudia sú tiež nervózni. Roky sa ich snažíme ukľudňovať, že to pôjde, ale už tomu prestávajú veriť,“ dodal P. Mikula a potvrdil, že ak to nepôjde po dobrom, bude to musieť ísť po zlom. „Ak sa nespraví blokáda, tak sa to na Slovensku nepohne. My sme najprv poslali list ministrovi dopravy, tak uvidíme, ako zareaguje, či dostaneme aj presnejšie stanovisko, v akom je to stave. Potom už na základe toho vyhodnotíme informácie a ak nič nepomôže, budeme musieť pristúpiť k blokáde, ktorá ale bude riadne ohlásená a nepôjde o nič neorganizované,“ potvrdil starosta.
Vždy je tu nejaké ale
Ministerstvo dopravy ubezpečuje, že rekonštrukcia panelky bude. „Súťaž je vyhodnotená a čakáme na stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie, bez ktorého nie je možné uzatvoriť zmluvu. Tento zákonný proces rezort dopravy nemá ako urýchliť. Akonáhle vydá úrad kladné stanovisko, Slovenská správa ciest môže uzatvoriť zmluvu,“ povedala Miriama Švikruhová z odboru komunikácie ministerstva dopravy. Dodala, že lehota výstavby je plánovaná na 608 dní mimo zimné obdobie. Cenu vraj môže ministerstvo zverejniť až po podpísaní zmluvy.
Podľa Janky Zvončekovej, riaditeľky Tlačového odboru Úradu pre verejné obstarávanie, brzdí celý proces Slovenská správa ciest. „Kontrolu danej súťaže momentálne zdržiava skutočnosť, že Slovenská správa ciest k dnešnému dňu úradu nedoručila všetky dokumenty, ktoré sú potrebné pre posúdenie a rozhodnutie vo veci,“ povedala J. Zvončeková.
Riaditeľ Slovenskej správy ciest v Žiline Ivan Brečka naopak vraví, že chyba nie je na ich strane. „Dňa 17. októbra vydal Úrad pre verejné obstarávanie predbežné opatrenie, kde konštatuje, že sa musíme zdržať všetkých úkonov. Oni prerušili konanie, ktoré malo bežať len formálne, lebo už raz to celé odkontrolovali,“ povedal I. Brečka.
Rozbitá, nehodová s smrteľne nebezpečná
Znalec z odboru cestnej dopravy Milan Holéci upozorňuje na fakt, že len oprava mimoriadne nebezpečnej a nehodovej cesty v tomto prípade nepomôže. Problém je okrem výtlkov a jám aj niekde inde. „Je síce pekné, že vymenia asfalt, koberec, že to urobia hladké, krásne, ale čo sa týka zvýšenia bezpečnosti, tak to nebude mať žiadnu hodnotu. Tu nejde o to, že cesta je rozbitá, ale o to, aké je množstvo vozidiel na kilometer jej dĺžky. Čím viac vozidiel na ceste bude, tým viac kolíznych situácií vznikne. Riešením by bolo rozšíriť cestu, alebo prípadne zvýšiť počet pruhov,“ varuje M. Holéci s tým, že cesta bola stavaná na päťdesiate, šesťdesiate roky minulého storočia, kedy bolo najrýchlejšie auto to, čo šlo dole kopcom so šesťdesiatkou na tachometri. „Čiže cesta je technicky zastaralá. Nemá na niektorých miestach dobrý sklon, zákruty nevyhovujú súčasným rýchlostiam. To, že cesta bude opravená, vyvolá síce dobrý pocit, ale stále to nebude o zvýšení bezpečnosti,“ uzavrel M. Holéci.
Sľuby, samé sľuby, už 13 rokov
Panelku pri Trenčíne vybudovali z panelov, ktoré neskôr iba zaliali asfaltom. Je plná hlbokých jám, výtlkov. Jej rekonštrukciu sľubuje vláda už dlhých trinásť rokov. Napriek tomu sa nič nedeje. Prvá verejná súťaž skončila fiaskom. Slovenská správa ciest musela súťaž zrušiť, pretože Úrad pre verejné obstarávanie skonštatoval, že cestári nezadefinovali predmet zákazky jednoznačne a transparentne. V júni tohto roka preto vypísali súťaž novú. Víťaz je už známy a plánuje cestu opraviť za viac ako 16,5 milióna eur. Skôr ako s ním podpíšu zmluvu, musí to odobriť Úrad pre verejné obstarávanie. Rekonštrukcia panelky je preto naďalej vo hviezdach.
Tatiana Michalková
Komentáre